de-haan-245-jaar stempel

Dennis Nijssen - Move Manager

Dennis Nijssen-1

We vervolgen de interessante serie van interviews die meer inzicht geven in het werk en de mensen die met z'n allen De Haan vormen:

Dit keer een gesprek met Dennis Nijssen, vast contactpersoon voor twee van onze wereldwijde zakelijke klanten.

"Ik doe niets liever dan stress wegnemen bij onze klanten

 

Voor diegenen die jou niet kennen, kun je iets over jezelf vertellen?

Ik ben de verhuisbranche ingerold door een meewerk-stage op de afdeling Verkoop bij De Haan tijdens het derde jaar van mijn studie Sportmanagement. Werken bij McDonalds was mijn bijbaan vanaf m’n 16de. Na mijn studie heb ik daar nog een half jaar fulltime gewerkt. Daarna heb ik gesolliciteerd bij De Haan. De sfeer en werkomgeving tijdens die stage van een half jaar bij de Haan beviel mij destijds namelijk goed, maar ik wilde eerst mijn vierjarige studie afronden.
Inmiddels werk ik acht jaar bij De Haan. Ik ben begonnen als Move Coördinator. Om mijzelf verder te ontwikkelen, ben ik daarna twee jaar taxateur geweest. Zo krijg je steeds meer begrip van het verhuis vak. Inmiddels regel ik alles van A tot Z in mijn huidige functie als Move Manager.

Wat is het verschil tussen een verhuizing coördineren en een verhuizing managen?

Als Move Coördinator pak je een verhuizing pas op nadat deze door een van je collega’s is geboekt. Een Move Manager regelt alles: dus al vanaf die eerste aanvraag totdat een dossier wordt afgesloten. Er zijn verschillende Move Managers bij De Haan werkzaam. Ik behandel specifiek twee grote klanten.

Waar haal jij je voldoening uit?

Het vertrouwen dat De Haan mij heeft gegeven om deze twee grote contracten zelfstandig te mogen uitvoeren van A tot Z waardeer ik enorm. Dit vertrouwen en het op mijn manier mogen vormgeven van de uitvoering, binnen uiteraard de gegeven richtlijnen, zorgen ervoor dat ik plezier heb in mijn werk.
Ik doe niets liever dan stress wegnemen bij mijn klanten. Als je dan na afloop in hun review leest dat de verhuizing met ons hun beste  ooit was, geeft dat enorme voldoening!

Jij hebt te maken met veel verschillende nationaliteiten. Hoe ga je daar mee om?

Iedere nationaliteit heeft een andere manier om tegen dingen aan te kijken of bepaalde culturele gewoonten in de omgang. Zo heb ik bijvoorbeeld in de loop van de tijd ervaren dat Italianen graag onderhandelen. Ik geniet van het verkennen van en anticiperen op de verschillende internationale culturele benaderingen van klantrelaties.

Met betrekking tot het omgaan met verwachtingen is er natuurlijk ook een verschil tussen mensen die nog nooit zijn verhuisd en mensen die het klappen van de zweep kennen. Juist bij klanten die nog geen ervaring hebben, kun je goed toelichten wat wij voor hen kunnen doen om stress weg te nemen. Eigenlijk doe ik niets liever dan uitleggen en toelichten.

Ervaren mensen dit jaar meer stress dan gebruikelijk bij het verhuizen?

Ik merk van wel. Met name tijdens de tweede coronagolf dit najaar was er meer stress. Bij de eerste coronagolf was het allemaal nog nieuw en accepteerden mensen het meer dat bepaalde dingen niet konden, grenzen dicht waren en reizen niet mogelijk was. Dit laatste half jaar merk ik minder begrip voor de haken en ogen die er door de coronamaatregelen bij een verhuizing komen kijken. Bijvoorbeeld de veiligheidsmaatregelen. Of aanzienlijke vertraging bij luchtvrachten omdat er minder vliegtuigen gaan en er dus schaarste is op ruimte in deze vliegtuigen.

Tevens moeten we rekening houden met minder beschikbaarheid van zeecontainers doordat boten stil hebben gelegen. Zo had ik recentelijk een verhuizing voor een inboedel die een 20ft container zou vullen, maar omdat deze containers niet beschikbaar waren, heb ik een 40ft container moeten boeken om de afvaart voor de klant snel voor elkaar te krijgen. Al deze scenario’s vragen om goede communicatie, goed geïnformeerde afwegingen en wederzijds begrip. Dat is soms lastig, maar als Move Manager ken je de verwachtingen van je klant goed. Het is mijn taak die verwachtingen ook juist te managen door mijn informatievoorziening.

Heb je deze week veel dingen in de planning staan?

Ik ben afhankelijk van de aanvragen die ik binnen krijg van de contracten die onder mijn verantwoordelijkheid vallen. Vandaag is dat niet zoveel, maar ik weet nooit hoe een week gaat lopen.
Daarnaast hebben we binnen De Haan een cultuur van elkaar helpen, dus als mijn collega het heel druk heeft, of viceversa, springen we bij.
Ook heb ik mijn werkzaamheden als voorzitter van de ondernemersraad. De OR behartigt de belangen van zowel werkgever als werknemer. De introductie van ons fietsenplan is daar een mooi actueel voorbeeld van. Goed voor de gezondheid van de werknemer en daarmee dus ten gunste van de inzetbaarheid in het bedrijf.

Welke vraag wordt veel aan jou gesteld?

Ik merk dat veel mensen vragen hebben rondom invoerrechten die onderdeel zijn van hun inboedelverhuizing.
Stel je hebt een aantal jaren geleden je inboedel vanuit Nederland naar een bestemming verstuurd, en je had deze spullen in Nederland gekocht. Op het moment dat je dit uitvoert, ziet de Nederlandse douane dit niet meer als een Nederlands verhuisgoed. Dit betekent dus dat je hier in principe invoerrechten over moet betalen als je weer terugkeert in Nederland, maar als je aan bepaalde voorwaarden voldoet hoef je er geen invoerrechten over te betalen. Op dit moment ontstaan de vragen. Dit wordt met name veroorzaakt doordat de lijst met douanevoorwaarden, vermeld op de website van de belastingdienst, niet altijd overeenkomt met de manier waarop de douaneambtenaar in de praktijk importdocumenten en uitzonderingen beoordeelt. In deze nuances en vragen probeer ik mensen zo goed mogelijk te begeleiden.

Wat zou je graag nog delen met de lezer?

De Haan beschikt over een door de douane gecertificeerde opslagloods. Als verhuisbedrijf met dit AEO-certificaat hebben wij aangetoond onze aanpak en beveiliging van de ruimten op orde te hebben. Dit betekent een flinke beperking van risico’s op controle, oponthoud en schade. Onze AEO gecertificeerde loods geeft enorme tijdswinst voor de klant. Pakweg tien jaar geleden moesten namelijk eerst alle documenten voor aankomst van de boot worden opgestuurd naar de douane voor goedkeuring. Dit is nu niet meer het geval. In plaats van twee a drie weken is het daardoor nu mogelijk al te kunnen afleveren in Nederland binnen vijf werkdagen.

In zijn algemeenheid denk ik dat het belangrijk is dat je een klant behandelt zoals jezelf behandeld zou willen worden. Wederzijds vertrouwen is daarbij belangrijk. Afspraken nakomen, elkaar oprecht behandelen, anticiperen en goede communicatie. Met dit alles hoop ik bij te dragen aan het wegnemen van stress en zorgen rondom verhuizen bij onze klanten zodat ze zich snel weer thuis voelen op hun nieuwe plek.